Tesco 2C
Mám kvalitní svítilny Fenix LD20 a Maglite 3D LED. Jenže ta první má výdrž kratší, než bych si představoval, a ta druhá je zase tak těžká, že si opravdu rozmyslím, jestli si ji vezmu. Prozkoumával jsem Internet a hledal něco, co by vydrželo déle. Při neplánované návštěvě v kladenském Tescu, kde jsem neúspěšně hledal náhradní žárovku do blinkru auta, jsem objevil jejich celokovovou LED svítilnu na dva malé monočlánky za 450 Kč, dokonce včetně baterií, prostě Tesco kvalita. ;) Měli i verzi na 2D, ale ta byla opravdu brutálně masivní. Verze na malé monočlánky váží 200 g a z toho 50 g je jen vypínač. S akumulátory hmotnost vyskočí na 355 g, a to už je v kapse docela cítit.
Baterie jsou neznámé značky Raymax, jsou o 2 mm kratší než je obvyklé, neuvěřitelně lehké (46 g). Držely se ale vcelku dobře, svítilna z nich vydržela svítit kolem 3 hodin v mrazu, ve kterém to Alkalický Energizer v Fenix LD20 vzdal o kus dříve.
Barva světla je chladná, ale bez modrého nádechu, barevné podání je vcelku v pořádku. Kužel je spíš užší, a tak dosvítí relativně daleko. Na fotce bílé zdi, na kterou svítilna svítí z 1 m, je porovnání s Fenix LD20 nastaveným na 94 lm, vyvážení bílé bylo na 5500 K. V LD20 byly plně nabité Sanyo Eneloop 2 Ah a v Tesco svítilně plně nabité Conrad Endurance 4 Ah.
Svítilna má jen jeden režim. Z nových NiMH akumulátorů odebírá 790 mA, měřeno u vypínače. Driver z čerstvých akumulátorů do LEDky pouští 520 mA, při napětí 3.18 V. Účinnost driveru je 0.520*3.18/(0.790*2*1.375) = 76 %. Svítilna se ani po hodině provozu nezahřeje. Srovnáním na fotografii to vypadá, že Tesco svítí o něco málo víc než Fenix nastavený na 94 lm.
LED dioda je pravděpodobně Seoul Z-Power LED P4 (lokálně: specifikace, foto výrobce, mé foto).Výrobce udává pro diodu maximální proud 1A, stávající driver do ní pouští jen ~500 mA, takže je zde prostor pro zvýšení výkonu. Tepelné poškození zdá se nehrozí, protože svítilna se při originálním nastavení vůbec neohřívá.
Potěšilo mě, že ji lze celou rozebrat, nikde nebylo žádné lepidlo. Rozebírání jsem si řádně užil a snažil se vše zdokumentovat. Opravdu mě překvapilo, jak je konstrukce celé svítilny mechanicky komplikovaná. Zpracování sice není nic moc, s Fenixem se to fakt nedá srovnat. Tělo je na několika místech otlučené a přebarvené. Nejhorší bylo rozebrání spínače. Vnitřní závit je docela poničený. Ostatní závity také moc hladce nefungovaly. Vnější závity se zlepšily po namazání. Svítilna je opatřena gumovými kroužky proti vniknutí vlhkosti. Přijdou mi ale docela drobné a do vody bych ji s klidným svědomím nedal, v dešti ale vydrží určitě.
Detailní fotografie rozebrané svítilny
Výdrž
Při měření výdrže jsem použil tablet N810 a jeho "lux meter", ten je určen k regulaci jasu displaye, takže si nedělám velké iluze o jeho parametrech, ale jako poměrové měřidlo je myslím dobře použitelný. Měření probíhalo při teplotě cca 10°C. Lux meter byl od svítilny vzdálen 1m a umístěn ve středu paprsku. Krok měření byl 1 s. Naměřené hodnoty jsem filtroval plovoucím průměrem z deseti hodnot.
K poklesu jasu na 50 % původní hodnoty došlo po 235 minutách provozu. To jsou bez pěti minut čtyři hodiny. Trochu zklamání, čekal jsem lepší výsledek. Napájení zajištovaly akumulátory NiMH Conrad Endurance 4000mAh.
Maximální naměřený jas je 3000 lux ve vzdálenosti 1 m od reflektoru. Je nutné ten údaj brát s rezervou... čertví, co ta Nokia měří.
Zkusil jsem ve svítilně použít zinkové články Varta Superlife, vydžely 55 minut do poklesu jasu pod 50%. Kompletně neumřely ani po víc jak 4 dnech provozu, u když v ten okamžik svítilna produkovala už jen 2 luxy. Přestalo mě to bavit právě včas, jeden ze článků už vytekl. :( Při hledání informace o tom jakou vůbec měly mít kapacitu, jsem našel velmi zajímavý web s testy výdrže baterií různých značek - battery-capacity-tester.com.
Metodika měření, pro ty které to zajímá.
Závěr
Ještě musím zmínit, že jsem musel upravovat pružinu na hlavě svítilny. Je příliš široká a neměla dobrý kontakt s akumulátory. Další nutná úprava byla na spínači. Tam zase docházelo ke zkratování pružiny při zaklepání svítilnou, kousek izolepy to vyřešil. S původními bateriemi došlo při pádu svítilny k samovolnému zapnutí. S akumulátory jsem to nebyl schopen zopakovat, zato jsem vyrobil v jednom z akumulátorů důlek.
Užil jsem si svítilnou docela zábavy, takže peněz nelituji, ale současně zvažuji, jak ji vylepšit. Po výměně driveru za nějaký, který má alespoň dva režimy, by se mohla prodloužit výdrž a současně zvýšit výkon v situacích, kdy je to třeba, takže koukám spíš po driveru Lo-Mid-Hi.